Контрольна робота №3 Словотвір. Орфографія

Повторимо теоретичний матеріал

префікс Значуща частина слова, яка стоїть перед коренем і служить для утворення нових слів чи інших граматичних форм.

корінь Головна значуща спільна частина споріднених слів, що виражає їхнє лексичне значення.

суфікс Значуща частина слова, яка стоїть після кореня і служить для утворення нових слів чи інших граматичних форм.

закінчення Змінна значуща частина слова, що стоїть переважно в його кінці та виражає граматичне значення.

Усi змiннi слова мають закiнчення. Воно може бути нульовим, якщо не позначається лiтерою i не виражається звуком, але має граматичне значення. 

Наприклад, у словi лiс нульове закiнчення вказує на чоловiчий рiд, однину, називний вiдмiнок (тобто слово вiдповiдає на питання що?)

Основа – частина слова без закінчення, що виражає лексичне значення слова.

 Щоб правильно поділити слова на морфеми (значущі частини – корінь, префікс, суфікс, закінчення, основу), спочатку визначаємо корінь, добираючи спільнокореневі слова, потім – закінчення (змінюємо слово; змінна частина й буде закінченням).

 Увага! Слід відрізняти спільнокореневі слова від слів із омонімічними коренями (мають інше лексичне значення).

 Наприклад, слова вода, водний, водогін – спільнокореневі, а слова друг, дружній, другий – ні (слово другий має інше значення).

 У незмінних словах закінчення не буває!

 Отже, не мають закінчень:

 1. Прислівники: гарно, добре, увечері (-о, -е, -і тут – суфікси).

 2. Дієприслівники: танцюючи, зробивши, прибігши (суфікси -ючи, -вши, -ши).

 3. Інфінітив: танцювати, робити (-ти тут – суфікс).

 4. Незмінювані іншомовні слова: пюре, какаду, метро (усе слово – корінь).

Зауважте!

 В інфінітивах голосний, що стоїть між коренем і суфіксом -ти – теж суфікс. Наприклад, морфемна будова слова жати: корінь -ж-, суфікс -а-, суфікс -ти.

 Різновидом суфікса є постфікс -ся(- сь), що стоїть у кінці дієслів: пишатися, хвилюватися (-ся – постфікс, різновид суфікса).


​Перейдіть до виконання завдань контрольної роботи (виконуєте завдання свого варіанта)

І ВАРІАНТ

ІІ ВАРІАНТ

 


Немає коментарів:

Дописати коментар