Люди проводять в оселях, у приміщеннях більшу частину свого часу, навіть
свого життя. Тому те, в яких умовах живе людина, дуже впливає на її настрій та
самопочуття. У красивому, затишному домі краще й працюється, і відпочивається.
Сьогодні на уроці ми будемо вчитися описувати приміщення, адже перший шлях
до вдосконалення чогось є його пізнання. Вміння описувати інтер’єр (а саме так
називається опис приміщення) може знадобитися не лише для покращення, скажімо,
власної квартири, а й у багатьох життєвих ситуаціях у тому числі й
екстремальних. У цьому ми спробуємо переконатися на уроці.
1. Твір-опис - це твір,
в якомусь щось або хтось описується. До нього можна поставити питання
який?
2. Залежно від того, що описується у тексті, описи
поділяються на такі види: - пейзаж (опис природи), - інтер’єр (опис
приміщення), - портрет (опис людини або тварини).
3. Інтер’єр – внутрішній вигляд приміщення. У перекладі з
французької означає - “внутрішній”. Опис приміщення умовно відповідає на
питання: - де знаходиться? - що знаходиться? Яким воно є?
4.Опис приміщення може бути складений у науковому чи
художньому стилях. У науковому описі приміщення ставлення автора до описаного
не висловлюється. Слова вживаються тільки в прямому значенні.
5. У художньому описі передано ставлення автора до
описаного приміщення. Мета художнього опису приміщення – викликати певне
ставлення до нього та до людини, яка тут мешкає або працює. У такому описі
всебічно використовуються художні засоби.
6. Інтер’єр виступає як засіб характеристики персонажа.
Інтер’єр може характеризувати: соціальне походження (багатство, бідність,
освіченість – неуцтво); риси характеру (самостійність, оригінальність,
працьовитість, лінощі, охайність).
7. Інтерʼєр може характеризувати сферу вподобань і поглядів (професію, бездіяльність, агресивність, миролюбність)
8. Прочитайте текст:
У хаті було чисто
і гарно, як у квітничку. З білих стін дивились гарні боги, заквітчані сухим
зіллям, обвішані рушниками. Чепурний комин білів аж сяяв. Долівка була
гладенька та жовта, як віссю. Веселий ранішній промінь грав на полив'яних
мисках, що стояли в миснику.
Настя любила свою веселу, теплу
хату.
В сій маленькій хатині зазнала вона щастя.
(Михайло Коцюбинський “Коні не винні”)
У данному уривку з твору поданий опис
хати господарки Насті. Інтерʼєр приміщення — чиста та затишна оселя, усе
підібрано зі смаком. Речі, які знаходяться у приміщенні, вказують на те, що
господарка богобоязлива, цінує українське.
Михайло Коцюбинський для опису хати
використовує такі художні засоби: епітети (чиста, весела, тепла гарна хата;
білі стіни; долівка гладенька, жовта), порівняння (в хаті гарно, як у
квітничку)
Складання усної звʼязної розповіді
Тепер спробуємо себе в ролі письменників і створимо опис якогось
приміщення. Але перед тим, як
розпочати справу — ознайомимося з планом опису кімнати у художньому стилі.
Відкрийте підручники на стор. 235. Вправа 600.
ЗРАЗОК: Моя кімната невелика, але дуже затишна.
Кімната квадратної форми, дуже світла.
Перед вікном стоїть письмовий стіл з
настільною лампою. Біля столу — стілець.
Коло правої стіни поряд зі столом —
книжкові полиці з моїми улюбленими книжками і шкільними підручниками. Далі —
шафа для одягу.
З іншого боку вікна розташований
спортивний куточок.
Біля цієї ж стіни стоїть моє ліжко,
точніше, розкладений диван.
На підлозі лежить килим сіро-зеленого
кольору. Шпалери на стінах кімнати світло-зелені, меблі зі світлого дерева.
Мені дуже приємно і зручно тут, бо є
все, що мені необхідно. Ось такий у мене в кімнаті інтер'єр.
СКЛАДІТЬ ТЕКСТ ЗА ПЛАНОМ (с.235 вправа 600) із своїм твором познайомите нас на наступному уроці.
Немає коментарів:
Дописати коментар